Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
2.7.2008, Jan Zapletal, článek
Po více než ročním působení se úspěšná kariéra čipsetu P35 Express (Bearlake) pomalu chýlí ke konci. Nyní štafetu v mainstreamu přebírá P45 Express (Eaglelake), pojďme se tedy podívat, co nového přináší.
michal23214 | 2.7.200816:14
opravil jste to spatne , p45 umi DDR3 1333, p35 DDR3 1066. :)
Odpovědět0  0
Jan Zapletal (74) | 2.7.200816:33
Opravil jsem to podle specifikací Intelu :­) Viz diagram čipsetu ­(8,5 GB­/s = 1066MHz paměti­) nebo odkaz na specifikace P45 na stránce Intelu. Jak říkám ­- to že konkrétní výrobci zahrnou do svých desek podporu nad rámec specifikací Intelu je věc jiná ;)
Odpovědět0  0
M@jkl (130) | 2.7.200816:07
měl jsem P35DS3 od GB a vyreklamoval jsem ji s dobropisem a hledám jinou desku... zajímalo by mne, zda má smysl připlácet za P45ku...
E8400 jsem přetočil max na 3,8G ale s hodně vysokym napětím a rád bych napětí nižší. Dále mne zajímá, jak je to tedy s tím AHCI a zda podporuje nativně HOTPLUG pro všechny SATA porty nebo je tomu tak jako u P35ky, kdy jsem ke 4 SATA portům měl na desce ještě další 2 ­(fialové­) GSATA2 porty, které podporovaly hotplug, ale zbyvající 4 již nikoliv...
děkuji
Odpovědět0  0
Jan Zapletal (74) | 2.7.200816:26
T fialové na DS3 byly z přídavného řadiče ­(pravděpodobně Jmicron­) a 4 žluté byly ze SouthBridge ICH9 ­- proto hotplug nepodporovaly.
U P45 je 6 portů podporujících AHCI, tj. i hotplug přímo ze SouthBridge ICH10. Co se týče napětí při taktování ­- tady si novým čipsetem nepomůžete, záleží na napájecích obvodech konkrétní desky. P35­-DS3 je v tomhle směru podle mých zkušeností celkem na výši, takže jestli to nebylo vadou desky tak pravděpodobně nemáte štěstí na kus procesoru.
Odpovědět0  0
M@jkl (130) | 2.7.200820:58
zajímavé bylo, že jsem koupil desku a než jsem se dostal k E8400, tak jsem na ní měl celerona D336 přetočeného z 2,8 na 4,1G ­- nechodilo to špatně.. pak mi přišla E8400, pak jsem ji prodal, protože jsem si ji koupil jen na zkoušku za 4375 i s daní a dopravou a prodal nadšenci i s dopravou za 4600... pak jsem desku byd nucen reklamovat a poslali mi novou, mezi tím mi přišel procesor, který mne vyšel po odpočtu daně na 3334 a desku jsem z reklamace dostal místo revize 2.0 v revizi 1.0... OC bylo naprosto stejné, E8400 na mne čeká netrpělivě v krabici a já teď po dobropisování desky vymýšlím, co koupit... pak jsem ještě narazil na levnější verzi P43 o které téměř nikdo a když, tak skoro nic podstatného nepíše... jak je to s informacemi o této desce? přiznám se, že čekat se mi nechce, ale nerad bych byl zase zklamaný.. za desku jsem dal po odpočtu daně 1672 korun a v podobné cenové relaci + nějaký příplatek tím, že by to bylo asi lepší než ta P35­-DS3ka asi budu muset dát, ale sháním náhradu...
Každopádně informace o ujištění v AHCI jako nativní podpoře ICH10kou je pro mne v tomto směru potěšující i když ne směrodatná. Teď se mi spíše jedná o kultivovanější OC... předem děkuji za všechny rady, připomínky, postřehy či linky na možné zdroje informací a samozřejmě obecně díky SHW a panu Zapletalovi ;)
Odpovědět0  0
Jan Zapletal (74) | 2.7.200823:49
P43 se podle dostupných materiálů liší jen absencí podpory pro dvě grafiky a technologie Extreme Tuning. Když se ale podívám na konkrétní desky ­- např EP45­-DS3 a EP43­-DS3, tak druhá jmenovaná je levnější jen o cca 200,­-, ale schází ji proti EP45 druhá síťovka, 2 fáze napájení CPU, má horší zvukovku. Tady asi cesta k ušetření nevede. Jinak ­- neřekl bych že jakákoliv deska umožní nějak zásadně snížit napětí než jste měl teď s DS3, ať už bude jakkoliv drahá.
Odpovědět0  0
M@jkl (130) | 3.7.20080:38
nevím, ke kterému prodejci jste se díval, já vzhledem k tomu, že si chci odečíst daň, tak budu nakupovat přes firmu a vychází mi, že s nějvětší pravděpodobností ­(protože s eDlinkem už nechci mít nic společnýho ­- poté co se sloučili s LEVI to vidím, jako obrovský úpadek právě pro LEVI­), takasi budu brát z CzC nebo z Alzy. Ve slušovicích mají poněkud vyšší ceny, než jinde a zlákat se asi stokorunovou slevou, ale reklamacemi pomocí pošty se mi už od eDlevi nechce...
zvažuju, že bych zůstal u 35ky a koupil DS3Rko...
předsi jen se mi nechce vyhazovat peníze, ale argumenty jsou to zajímavé... druhou síťovku zatím neužiju, co se fází napájení CPU týče, tak to zatím nedokážu posoudit a co se týče zvukovky, tak jsem asi nepostřehl, v čem je co lepší nebo horší...

jinak co jsem dostal dobropis od DS3ky na 1672 bez daně, tak bych asi podobnou cenovou relaci chtěl nějak dodržet, protože předsi jen nemusím vyhazovat jen tak zbůhdarma peníze pro některé věci, které možná ani nepoužiju... každopádně opět děkuji za rady a názory­-velice si jich cením...
Odpovědět0  0
Fangorn (50) | 2.7.200823:09
Nechci se hadat, ale na P35 s ICH9R hotplug bezne provozuju... jmicron mam nevyuzitej, z ich mam vyvedeny dva porty do bracketu a stridam sem tam disky na obou ­- na jednom je externi esata suplik a rozhodne ODPOJUJU za chodu. Jsem si jistej, ze kdyz jsem ho zapojil, tak jsem zkousel i zapnuti za chodu.. Pouzivam AHCI rezim...
Odpovědět0  0
Jan Zapletal (74) | 2.7.200823:26
Ano, ale vy máte ICH9R, to AHCI umí narozdíl od ICH9.
Odpovědět0  0
Fangorn (50) | 4.7.20088:14
No jo vlastne.. Se priznam, ze me nenapadlo, ze je bezna verze orezana az tak.
Odpovědět0  0
Fangorn (50) | 4.7.20088:18
A kdyz ted uz koukam do specifikace... tak ICH10 podle nich taky ahci nema... opet jen ich10r ­( http:­/­/download.intel.com­/design­/chipsets­/datashts­/319973.pdf ­). Pokud to neni pravda, jen tim lip.
Odpovědět0  0
Jan Zapletal (74) | 5.7.20085:59
No, já se přiznám že už z toho taky nejsem příliš moudrý, v datasheetu ICH10 je pod tabulkou Matrix Storage, ve které je u ICH10 base v políčku AHCI napsáno No dodatek, že AHCI funguje na základním ICH10 s příslušným driverem a konfigurací. Psal jsem na support Intelu co si pod tím přesně představují.
Odpovědět0  0
Fangorn (50) | 7.7.20089:45
A ted ciste pro legraci... u ICH9 je ten samej dodatek. Taky me zacina zajimat, co tim minej, pochlubte se pak ­(:
Odpovědět0  0
Mirek_ | 4.7.200812:23
Ve skutecnosti podporuje AHCI bezproblemove i ICH9 ­(ne­-R, osobni zkusenost s provozem Vist 64bit na P35­-DS3 nastavene na AHCI­), ale az od Visty. XP ovladac neobsahuji, a protoze podle specifikaci Intelu to ICH9 neumi, ani ho ­(jednoduse­) nedoplnite.
Odpovědět0  0
M@jkl (130) | 6.7.200821:13
takže AHCI vůbec nerozchodím na XPčkách? ani když už mám DS3Rko s ICR9Rkem?
Odpovědět0  0
Fangorn (50) | 7.7.20089:47
Pri instalaci se jim necha vnutit pre­-install oem driver od intelu. NENI to problem. Problem nastava jen pri uz instalovanejch oken ­- teoreticky to lze, prakticky jsem to primo nezkousel ­(co mam sata disky, pouzivam preinstall­). Asi tam cesta bude, nahrazoval jsem rucne ten ovladac za chodu na zivym systemu za nove stazenej, kdyz se mi nejak zblaznil radic a jedna mechanika.
Odpovědět0  0
M@jkl (130) | 7.7.200819:19
s reinstallem wydlí jsem stejně počítal, tak kdyžtak, kdybys mi napsal jak na to... kdyžtak ICiQ: 172406543
jinak teda zkusím se ještě podívat jednou do návodu a ne to DVDčko a zkusit to znova... a jsem zvědav na zvukovku.. na DS3ce šla hned a tady mi to nějak zlobí ­- snad s čistejma wydlema pojede...
Odpovědět0  0
Fangorn (50) | 8.7.200810:38
http:­/­/www.google.cz­/search?hl=cs&q=%22xp+is+not+dead%22&btnG=Vyhledat+Google­m&lr= ­- zkus ten link ... najdes par rad ­(mozna vcetne ty zvukovky ­- nicmene nemam to provereny, jeste jsem to nemel potrebu zkouset ­- vychazim z toho, ze kdyz mi vsechny ovladace doda primo gigabyte, tak nemusim takhle sachovat ­- osobne jsem s deskama od GB v tomhle smeru jeste problem nemel ­- i865, i875, P35DS4­).
Jinak promin, nemam ted moc casu |: Pokud pomineme rady za googlem ­- principialne jde o to, ze od vyrobce desky stahnes preinstall driver, gigabyte ho miva u desky u ovladacu. Dulezity je to preinstall, a aby byl urcenej pro system, kterej instalujes. To co stahnes rozpakujes a dostanes na disketu. Pri zacatku instalace se system zepta, jestli mas nejakej specialni ovladac ­- to je chvile, kdy zmackes F6 ­(pod XP ­- vyzadujou prave disketu ­- tusim, ze soubory musi byt v rootu diskety, u vist je to myslim klikatelny ­- a navic podporujou i flashku, mozna i jinej disk ­- staci nasmerovat na spravny misto s ovladacem­). Pokud instalujes XP a nemas disketovku, musi nastoupit druhej zpusob, a tim je integrace driveru primo na instalacni cd ­- to popisovat nebudu, vhodny jsou xp­-iso­-builder a nlite ­(ten ovsem s jistejma moznejma potizema ­- nic zasadniho, ale ma to nejaky podminky aby to fungovalo ­- tusim se musi vypnout OEM preinstall­). Tam uz si budes muset poradit sam, ale obejdes se bez dohledavani driveru na diskete nebo nekde jinde. Fungujou vsechny tri metody, u nlite doporucuju aspon kratky studium webu a znamejch problemu a tradicni faq.
Eh...
Redakci se za uvodni link omlouvam... ale prisel mi vyjimecne na miste a nevim o mistnim clanku zamerenym na dany tema, zkusil jsem to aspon mirne maskovat neprimo ­(:
Odpovědět0  0
michal23214 | 2.7.200814:48
mate tam chyby. P45 umi fsb 1600 a P35 zvlada DDR3 jen 1066. opravte si to
Odpovědět0  0
Jan Zapletal (74) | 2.7.200815:05
Ano, s tou rychlostí DDR3 máte pravdu, popisek upravím ;­) Procesory s FSB 1600 reálné desky s P45 nepochybně zvládají, ale jak uvádím pod tabulkou, oficiální požehnání Intelu pro toto má pouze X48.
http:­/­/www.intel.com­/products­/chipsets­/p45­/index.htm
Odpovědět0  0
Figa (1) | 2.7.200813:43
Článek pěkný, ale P45 mě opravdu zklamalo, abych se přiznal čekal jsem víc.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.